Karting

Karting eller racekart är den lättaste bilen inom racing och bästa är att man kan börja träna redan från 6 år. Bilarna är sk rörramsbilar, indelade i klasser med eller utan växellåda och med olika cylindervolymer, avsedda för olika åldersgrupper av förare.

Tävlingarna är en hastighetstävling med upp till 30 startande och körs på asfaltbanor. Tävlingen kan vara upplagd med tidsträning eller med lottad startordning och ett eller flera kvalheat och final.

Fartupplevelsen i en kart är obeskrivlig. 100 km/h ett par centimeter ovanför marken en fartkänsla som inte kan slås förrän i de högre formelklasserna.

Om du vill veta mer om karting och vår kartingverksamhet tveka inte att skicka ett mejl till kartingsektionsstyrelsen karting@enkopingsmk.se

För mer info se https://www.sbf.se/Sportgrenar/Karting/

Licenser för att prova på karting

https://www.sbf.se/forbundet/licenser/prova-bilsport

Klasser i karting

Det finns ett antal olika klasser att träna och tävla i. Nedan följer en kort introduktion till de olika klasserna som är aktuella i Sverige för tillfället. Åldersgränserna för att börja köra en viss klass är året man fyller år. Om man till exempel fyller 8 år i december får man redan i januari köra Micro. Det kan finnas vissa saker som uppdaterats sedan den här sidan skrevs. Kontrollera alltid med SBF Tekniska regler.

​​​​​​​Cadetti

Klassen för de allra yngsta. Här kör man utbildningsheat och alla som deltar får pris. Man lär sig hur det går till “på riktigt” genom riktiga starter och genom att alla kartingens regler följs.
ÅLDER: 6-10 år
MOTOR: Raket 60 CD, Raket95 Cadet, IAME Norswift60, slirkoppling och magnapullstart.
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
MINIMIVIKT: 80 kg, förare + kart

Formel Micro

Den första tävlingsklassen inom karting. Nu börjar man tävla på riktigt!
ÅLDER: 8-10 år
MOTOR: Raket 95 Micro med slirkoppling och elstart.
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
MINIMIVIKT: 105 kg, förare + kart

Formel Mini

Nu börjar det gå fortare! Man kör med en Raket 95-motor med cirka 10 hk och toppfarter på omkring 90 km/h på vissa banor.
ÅLDER: 10-14 år
MOTOR: Raket 95 Mini med slirkoppling och elstart.
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
MINIMIVIKT: 115 kg, förare + kart

Junior 60, J60

En populär juniorklass som ger en försmak av karting på internationell nivå. De går något fortare än Formula Mini. Klassen kallas Mini 60 internationellt.
ÅLDER: 10-13 år
MOTOR: Nationellt homologerade 60cc-motor med slirkoppling och elstart
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
MINIMIVIKT: 115 kg, förare + kart

OK junior, OKJ

OK Junior har både nationella och internationella mästerskapstävlingar. Här följer man CIK/FIA:s internationella reglemente. OKJ går fortare än J125.

ÅLDER: OK Junior 12-14år, (upp till 17 år vid nationella tävlingar). Från 13 år för debutanter.
– Förarens vikt (inkl. personlig utrustning) ska minst vara 35 kg under tävling 
– Förare som under kalenderåret fyller 12 år ska inneha internationell tävlingslicens
Vikt: Minimum 140 kg, förare + kart
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
MOTOR: 125cc vattenkyld motor med direktdrift (ingen koppling) enligt CIK-FIA homologering

Junior 125, J125

En nationell klass där man kör med olika motoralternativ med stort chassi.
ÅLDER: 12 – 15år
Förare som fyller 12 år under kalenderåret ska uppnå följande kriterier:
– Förarens vikt (inkl. personlig utrustning) ska minst vara 40kg under tävlingen.
– Förare ska varit innehavande av tävlingslicens Karting under minst föregående år.
– Debutlicens är inte tillåtet.
– Uppfyller man inte ovanstående kriterier gäller 13-års åldersgräns.
MOTOR: Vattenkyld 125cc med slirkoppling och elstart
MOTORFABRIKAT: ROTAX FR 125 Junior, IAME X30 Junior
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
VIKT: Minimum 150 kg, förare + kart

OK

OK har både nationella och internationella mästerskapstävlingar. Här följer man CIK/FIA:s internationella reglemente.
ÅLDER: 14 år och uppåt
Vikt: Minimum 150 kg, förare + kart
MOTOR: 125cc vattenkyld motor med direktdrift enligt CIK-FIA homologering
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck

Senior 125, S125

En nationell klass där man kör med olika motoralternativ.
ÅLDER: 14 år och uppåt
MOTOR: Vattenkyld 125cc med slirkoppling och elstart
MOTORFABRIKAT: Rotax Max Senior, Vortex ROK GP 125cc och IAME X30
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck
VIKT: Minimum enligt de olika motoralternativen, se KA-T 1.1.5

Rotax Max Junior, Rotax Max Senior, Rotax Max DD2

En serie klasser med motorer från Rotax. Rotax Max Junior/Senior körs endast i RMC-deltävlingar. Rotax Max DD2 körs i nationella tävlingar. Vinnaren i den svenska RMC-serien blir direktkvalificerad och får en gratisbiljett till det prestigefyllda Rotax Grand Finals som varje år går på olika platser i världen. Rotax DD2 är en tvåväxlad klass som du får köra fr o m 25 år. Rotaxklasserna är promotionklasser där tekniskt reglemente tillhandahålls av Radne Motor AB.
​​​​​​​ÅLDER:
Junior: 12-16 år.
Max: 15 år och uppåt.
DD2: DD2 med åldersgräns 18-31 kan samköras med DD2 Masters som har åldersgräns 32 år och uppåt. Vid samkörning med DD2 Masters får även DD2 köras vid nationell tävling.
MOTOR: Entypsmotorer av fabrikat Rotax
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Mojo

KZ2

Internationell kungaklass med snabbaste varvtiderna och toppfarter på cirka 160 km/h! Den starkaste av kartingklasserna och den enda med sex växlar.
ÅLDER: Från 15 år och uppåt
MOTOR: 6-växlad vattenkyld 125cc-motor
Tekniska regler: enligt CIK-FIA
CHASSI: Fritt till fabrikat
DÄCK: Nationellt homologerade enhetsdäck

Förarens personliga säkerhetsutrustning

Föraren ska obligatoriskt bära godkänd, ordentligt fastsatt skyddshjälm, handskar som täcker händerna i sin helhet och skor av högskaftad modell så att anklarna täcks, effektiva och okrossbara ögonskydd (skyddsglasögon, visir etc.) samt overall av läder eller av FIA/CIK homologerad tygoverall som i sin helhet täcker kropp, ben och armar. Nomex overaller är inte godkända. FIA/CIK homologerade tygoveraller är godkända under förutsättning att tillverkarens namn och FIA/CIK:s homologerings nummer finns isytt.

För klass Superkart är FIA/CIK-homologerad tygoverall tillåten vid tävlingar på kartingbanor. Vid tävlingar på bilbanor krävs overall av läder. Vid körning vid förarkurser är kraftig tygoverall godkänd.

Hår: Förare med hår längre än axellängd skall förvaras i hjälm eller sammansatt med hårsnodd innanför overall. Det är av säkerhetsskäl ej tillåtet att köra med håret hängande utanför om det är längre än axellångt. Hjälmkamera inte är tillåtet att montera på förarens personliga utrustning/hjälm vid träning och tävling.

Skyddshjälmar

För svenska förare i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser. De hjälmvikter som anges nedan är totalvikter, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, mm. Det ska noteras att vissa hjälmtyper INTE får målas eller monteras någon typ av dekaler på. All form av tillägg på hjälmen, för aerodynamik eller annat, är förbjuden om inte hjälmen är homologerad med detta. Medicinsk juniorålder nationellt och internationellt t.o.m. 15-årsdagen.

Godkända hjälmar:

Integralhjälm  juniorer: 1300 g
Integralhjälm seniorer 1500 g

Några länkar till leverantörer av förarutrustning:

https://www.radne.se/karting/forarutrustning
https://www.okmkonsult.se/

Begagnad utrustning

Det finns mycket begagnad utrustning att köpa, vilket är att rekommendera när man skall börja att köra gokart. Via Facebook, Blocket osv finns det ett stort utbud att köpa till vettiga priser.

Ett exempel av många: https://www.facebook.com/groups/gokartmarknaden/